Toepassingen

Om in de praktijk succesvol te kunnen mediteren heb je een zekere mate van concentratievermogen nodig, evenals doorzettingsvermogen en discipline. Daarom is het fijn om in groepsverband te (leren) mediteren. 
Oefening baart kunst: mediteren kan je veel opleveren. En naarmate je meer ervaren wordt, krijg je er meer plezier in.                                              

Meditatie is een innerlijke activiteit die je overal kunt beoefenen. Je kunt het in het dagelijkse leven toepassen en integreren. Mediteren wordt dan iets dat permanent doorgaat, het is een manier van leven: bewust, ontspannen en geïnspireerd.

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van meditatie. Zulke onderzoeken hebben herhaaldelijk aangetoond dat o.a. bloeddruk, hartslag en -ritme, spijsvertering, zenuwgeleiding en spierfunctie positief worden beïnvloed door meditatie. Veel gezondheidsklachten kunnen verlicht, verholpen en voorkomen worden door dagelijkse beoefening. Dit geldt ook voor psychische en emotionele problemen. De bewijzen van het effect van meditatie bijvoorbeeld bij onderzoeken tegen kanker waren zo overtuigend dat mediteren volgens onderzoekers eigenlijk tot de standaard behandeling zou moeten horen!

                     

Een paar voordelen van regelmatige meditatie beoefening:

  • heeft een positief effect op gedrags- en gedachtenpatronen
  • kalmeert de geest en geeft meer helderheid en gemoedsrust
  • versterkt het immuunsysteem
  • helpt bij burn-out
  • vermindert pijn
  • geeft positievere gevoelens
  • vermindert depressies, angsten en stress
  • geeft meer innerlijke rust
  • balanceert de emoties
  • vergroot de concentratie
  • verbetert de ademhaling
  • geeft meer energie en maakt ontspannen
  • heeft een positief effect op gezondheidsklachten (wetenschappelijk bewezen)
  • verdiept het proces van inzicht en zelfkennis bij regelmatige beoefening.
Terug naar vorige pagina

Marijke Vink

Reikimaster Usui Shiki Ryoho
Lid van de Reiki Alliance